• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

طرح مقایسه ۱۸ رقم بادام در شهربابک اجرا شد

  • کد خبر : 5436
  • 02 مرداد 1398 - 13:30
طرح مقایسه ۱۸ رقم بادام در شهربابک اجرا شد

طرح باغ نمایشی مقایسه ۱۸ رقم بادام توسط اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی در منطقه بنه یکه شهربابک اجرا شده است. مدیر جهاد کشاورزی شهربابک روز چهارشنبه با بیان اینکه بادام یکی از قدیمی ترین درختان خشک میوه بوده که امروزه بیشترین تولید میوه خشکبار تجاری را به خود اختصاص داده است گفت: بادام از […]

طرح باغ نمایشی مقایسه ۱۸ رقم بادام توسط اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی در منطقه بنه یکه شهربابک اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهربابک روز چهارشنبه با بیان اینکه بادام یکی از قدیمی ترین درختان خشک میوه بوده که امروزه بیشترین تولید میوه خشکبار تجاری را به خود اختصاص داده است گفت: بادام از سالیان دراز یک محصول سنتی مکمل غذایی خانواده تلقی می شده است.

رضا فراشه افزود: شهربابک یک منطقه سرد و پر استرس است که اختلاف دما در طول شب و روز زیاد بوده و سرمای زمستان تا ۲۰- درجه می‌رسد و هر ساله سرمای اول بهار خسارت زیادی به درختان بادام می‌زند.

وی تصریح کرد: بنا به درخواست و پیشنهاد کشاورزان و بادام کاران شهربابک، جهت رفع این مشکل و معرفی ارقام مناسب اقلیم شهربابک، طرح باغ نمایشی مقایسه ۱۸ رقم بادام توسط اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی و مهندس سید عباس نواب زاده در منطقه بنه یکه شهربابک اجرا گردیده است.

فراشه معرفی ارقام دیرگل و مقاوم به سرما و سازگار با منطقه به باغداران، جایگزین نمودن ارقام جدید به جای ارقام محلی در مناطق بادام خیز را از اهداف اجرای طرح مقایسه ۱۸ رقم بادام خواند و اظهار داشت: تشویق و ترغیب باغداران به کشت ارقام دیر گل و مقاوم به سرما و پر محصول با توجه به خشکسالی‌های اخیر، استاندارد نمودن بازار بر اساس ارقام، افزایش میزان عملکرد در هکتار و یکنواخت نمودن محصول جهت عرضه به بازار را از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

سید عباس نواب زاده مجری طرح مقایسه ۱۸ رقم بادام در شهربابک نیز با بیان اینکه طرح مذکور تا شهریور ماه سال جاری ادامه دارد، افزود: در پایان طرح اداره ترویج در نظر دارد با برگزاری روز مزرعه در محل اجرای طرح کشاورزان و کارشناسان از نزدیک با مقایسه ارقام بادام اختلاف معنی دار بین تیمار و شاهد را مشاهده کنند.

وی شکوفه –۱۶، D، K- شاهرود ۲۱- تونو – EveryH-سوپر نوا – ۴۱، ۱۰، K-۱۲، ۴، K-۵، D، K-۱۴، ۱۲، K-۱۱، ۴، K- شاهرود ۱۵-۱۲SH- شاهرود ۱۲ -۱۱، ۱۰، K -۲۵، ۱۶، K- مارکونا و آذر را از اسامی ۱۸ رقم بادام مورد مقایسه در طرح برشمرد و تصریح کرد: بر اساس نتایج بدست آمده تا امروز ارقام تونو و سوپر نوا روی پایه تلخ مناسب کشت در شهربابک می‌باشند و همچنین این ارقام خود سازگار، مقاوم به سرما و دارای عملکرد بالا بوده و از امتیاز بالایی برخوردار هستند.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=5436
  • منبع : ایرنا

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.