• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7
رئیس پلیس پیشگیری کرمان مطرح کرد:

لزوم رفع خلأ قانونی در برخورد با خرده فروشان مواد مخدر

  • کد خبر : 2007
  • 19 اردیبهشت 1397 - 11:46
لزوم رفع خلأ قانونی در برخورد با خرده فروشان مواد مخدر

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان بر لزوم رفع خلأ قانونی در برخورد با خرده فروشان مواد مخدر تاکید کرد. سرهنگ علیرضا پریور با اشاره به اینکه تعریف علمی جامع و مانع در خصوص خرده فروش وجود ندارد، اظهار کرد: در اصطلاح به افرادی که مواد مخدر را به صورت مستقیم به مصرف کننده […]

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان بر لزوم رفع خلأ قانونی در برخورد با خرده فروشان مواد مخدر تاکید کرد.

سرهنگ علیرضا پریور با اشاره به اینکه تعریف علمی جامع و مانع در خصوص خرده فروش وجود ندارد، اظهار کرد: در اصطلاح به افرادی که مواد مخدر را به صورت مستقیم به مصرف کننده می فروشند خرده فروش می گویند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی به لحاظ نوع کار، ارتباط مستمر و دائمی که با بدنه جامعه دارد دارای اشراف اطلاعاتی مطلوب در حوزه های مختلف از جمله موادمخدر است.

سرهنگ پریور عنوان کرد: بخش های مختلف نیروی انتظامی براساس وظایف تعریف شده و قانونیشان عمل می کنند؛ پلیس مبارزه با مواد مخدر، کلانتری ها و سایر یگان هایی که به نوعی مرتبط با مساله مبارزه با موادر مخدر هستند اطلاعات خوب و مطلوبی را در اختیار دارند.

وجود خلأ قانونی در برخورد با خرده فروشان مواد مخدر

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه در خصوص برخورد با خرده فروشان با واقعیت های مانند مسائل حقوقی و قانونی مواجه هستیم، افزود: فرض کنید خرده فروشی در یک محله مشغول خرید و فروش موادمخدر است و مردم این مساله را به پلیس گزارش می کنند، پلیس با اخذ دستور قضایی به مساله ورود می کند و فرد دستگیر می شود؛ اما زمان انجام عملیات کشفیات از محل جرم میزان کمی است و همین مقدار هم در پرونده قضایی درج می شود.

وی با اشاره به اینکه مقام قضایی برای صدور حکم نیاز به استدلال و مدارک قضایی دارد، افزود: باید توجه داشت که امکان معدوم سازی موادمخدر از زمان اطلاع پلیس تا کشف موادمخدر توسط خرده فروشان وجود دارد. این مسائل باعث می شود پلیس نتواند موادمخدر در حدی که موجود بوده را کشف کند و تحویل مقام قضائی بدهد.

سرهنگ پریور ادامه داد: مقام قضائی دارای محدودیت است و اینگونه نیست که قاضی پرونده هر مجازاتی که خودش احساس کرد را برای فرد مجرم در نظر بگیرد بلکه اساس تصمیم گیری قانون است.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان افزود: در اینجا با خلأ قانونی مواجه هستیم؛ وقتی مواد مخدر کشف می شود مجازات فرد مجرم نقدی است؛ زمانی که وجه تعیین شده پرداخت و مجازات انجام می شود؛ امکان نگهداری فرد در زندان وجود ندارد و برابر قانون این فرد باید مجددا به محیط زندگی برگردد.

سرهنگ پریور عنوان کرد: در واقع خلاء و محدودیت های قانونی باعث می شود که این فرد مجددا به محیط زندگی خودش برگردد و این در حالیست که پلیس به وظایف خود عمل کرده است.

سوابق خرده فروشان موادمخدر مستندسازی می شود

وی گفت: در سال های اخیر نیروی انتظامی و دستگاه قضائی راهکار مطلوبی را پیش گرفته اند که می تواند اثربخش باشد که در حال حاضر هم در حال انجام است.

سرهنگ پریور عنوان کرد: بر این اساس خرید و فروش موادمخدر توسط خرده فروش ها به اشکال مختلف از جانب پلیس مستند می شود و بعد از مستندسازی در رسیدگی به پرونده خرده فروشان دیگر اکتفا به مقدار موادمخدر کشف شده نمی شود و مستندات تحویل مقام قضایی می شود و قاضی برای صدور حکم به فیلم ها، تصاویر، اخبار، اطلاعات، شواهد و قرائن موجود در پرونده استناد می کند.

وی گفت: در بسیاری از مواقع در شهر کرمان خانه یک فرد خرده فروش برای چند ماه پلمب می شود و اقدامات قضائی دیگر اتفاق می افتد.

سرهنگ پریور با اشاره به وجود خلاء قانونی در برخورد با خرده فروشان گفت: در این خصوص باید برخی قوانین تغییر کند برخی قوانین در ایران سالهاست که تغییر پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: زمانی که تقاضا وجود داشته باشد عرضه به هر شکل ممکن اتفاق خواهد افتاد. اگر خرده فروشان در منازلشان محدود شوند آیا مصرف موادمخدر کاهش پیدا خواهد کرد؟

وی با تاکید بر اینکه برخورد با خرده فروشان موادمخدر در حال انجام است، افزود: طرح هایی به صورت مداوم توسط نیروی انتظامی در سطح محله های مختلف در حال اجراست.

سرهنگ پریور دستگیری قاچاقچیان عمده موادمخدر و خرده فروشان، پلمب خانه ها با دستور مقام قضائی را از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه دانست و افزود: این اقدامات به صورت مداوم در حال انجام است.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: مساله موادمخدر بسیار پیچیده است و برنامه های متعدد فراوانی در ارتباط با عرضه موادمخدر داشته ایم. ولی برنامه شاخص و دراز مدت علمی قابل برخوردگیری که بتوانیم به طور دقیق مساله مبارزه با مواد مخدر و تقاضا را رصد کرده و در این زمینه کار کرده، آموزش داده و پیشگیری کنیم یا نداشته ایم و اگر هم بوده جامع و کامل انجام نشده است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=2007
  • منبع : مهر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.