• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
16

آرات مورد کودک آزاری قرار گرفته است؟

  • کد خبر : 10943
  • 31 فروردین 1399 - 21:40
آرات مورد کودک آزاری قرار گرفته است؟

شش سالی است که اسم او به عنوان نابغه ورزشی مطرح می شود؛ از یک سالگی پدرش او را به عنوان نابغه مطرح کرد و در طول همه این سال ها آرات نابغه روز به روز بیشتر پیشرفت می کند.حالا به سن ۶ سالگی رسیده است، او بدن به شدت ورزیده ای دارد و بسیار […]

شش سالی است که اسم او به عنوان نابغه ورزشی مطرح می شود؛ از یک سالگی پدرش او را به عنوان نابغه مطرح کرد و در طول همه این سال ها آرات نابغه روز به روز بیشتر پیشرفت می کند.
حالا به سن ۶ سالگی رسیده است، او بدن به شدت ورزیده ای دارد و بسیار چابک است. حالا دیگر به غیر از نابغه ورزشی، لقب ستاره فوتبالی را هم یدک می کشد و به کشور انگلستان مهاجرت کرده است تا در آکادمی لیورپول به تمرین بپردازد. همین چند روز پیش هم حرکات فری استایل و گل قیچی برگردانش ،لیونل مسی را به تشویق وا داشت و ویدئوهای‌ مربوط به او در صفحات اینستاگرامی و توئیتری دست به دست می شد اما در بین سیل عظیم تشویق کنندگان آرات، برخی این نوع برخورد با او را مصداق بارز کودک آزاری می دانند و برای گفته هایشان هم دلیل و منطق دارند.
خیلی ها تلاش های پدر آرات را مصداق دوستی خاله خرسه دانسته و معتقدند با تمرین های زیادی که آرات انجام می دهد از لحاظ روحی دچار مشکل خواهد شد. برای بررسی این موضوع بار ها به صورت خصوصی به پدر آرات پیام دادیم اما متاسفانه هیچ جوابی در یافت نکردیم و این در حالی است که به تازگی آرات ویدئویی منتشر کرده است که در آن با انجام حرکات نمایشی به کریستین رونالدو ابراز علاقه می کند اما هیچ واکنشی از این فوتبالیست دریافت نمی کند و پدرش برای جبران این موضوع ویدئوی دیگری منتشر می کند و می گوید که من نمیخواستم این کار را انجام بدهم و خواسته آرات بوده است! موضوع حائز اهمیت این است که پدر آرات زمان لازم برای پاسخگویی به حواشی زرد فضای مجازی را دارد اما زمانی برای گفت و گو با رسانه ها و رفع ابهامات ندارد!
آرات در لیورپول چه می کند؟
آرات حسینی تا همین چند وقت پیش در ایران زندگی می کرد اما بعد از اینکه توقعات پدرش در رابطه با رسیدگی مسئولین به پسر نابغه اش بر طرف نشد، ترجیح داد پسرش را به کشور دیگری ببرد تا بتواند استعدادهای آرات را شکوفا سازد. بدین ترتیب پدر آرات دست در دست آرات راهی انگلستان شد و حالا چند ماهی است که در این کشور زندگی می کند و آرات به گفته پدر، این روزها در آکادمی لیورپول تمرین می کند، پدر آرات رویاهای بزرگی برای آینده او در اروپا متصور است. محمد حسینی، در گفت و گویی که با ورزش سه داشته گفته است: «ما در لیورپول هستیم‌و قصدی هم برای بازگشت به ایران نداریم. البته برای تعطیلات می خواستیم چند هفته ای به ایران بیاییم که به خاطر لغو شدن پروازها و شرایطی که در تمام دنیا به واسطه شیوع ویروس کرونا حاکم است، میسر نشد. آرات در آکادمی لیورپول تمرین می کند، اما به خاطر موانعی که باشگاه ها در عقد قرارداد حرفه ای با بازیکنان در سن پایین دارند، فعلا لیورپول نمی تواند رسما آرات را جذب کند. در سال های اخیر دیدیم که باشگاه هایبزرگی همچون منچسترسیتی هم از سوی فیفا به خاطر زیر پا گذاشتن همین قوانین حرفه ای نقره داغ شدند.»
او در ادامه گفته است:« پدریکی از سران باشگاه لیورپول بازی آرات و استعداد او را که دید، کاملا تعجب کرد و گفت این بچه در این سن و سال چگونه می تواند این کارها را بکند. بعد از آن مقدمات کار فراهم شد تا آرات به آکادمی لیورپول راه پیدا کند. ما فعلا منتظر اتفاق های بعدی هستیم چون آرات طرفدارهای زیادی در بین باشگاههای انگلیسی پیدا کرده است. حتی باشگاه آرسنال از ما دعوت کرد که حداقل برای ۳، ۴ ماه آرات را به آنجا ببریم. حتی‌یک روز ما به آکادمی منچستریونایتد رفتیم. لیورپولی ها خیلی برایشان مهم است که آرات را نگه دارند چون از استعداد او باخبر هستند. بعد از رفتن ما به منچستر یکی از نمایندگان باشگاه لیورپول به خانه ما آمد و گفت که به ما اعتماد کنید و همین جا بمانید. خود آرات بارسلونا را دوست دارد. قطری ها از مدت ها قبل که ما در ایران بودیم، وکلای گردن کلفت فرستادند و بعد از مذاکره با ما تلاش کردند آرات را به بارسلونا ببرند، اما موفق نشدند چون منع قانونی داشت.
فیفا در سایت خودش چندی پیش از آرات به عنوان یک پسر ۵ ساله بابلی نام برد که پا جای مسی می گذارد. به خاطر همین آرات کاملا شناخته شده و هر باشگاهی روی آن دست بگذارد، کاملا زیر ذره بین است. ما شهروند ایران هستیم و قصد هم نداریم تابعیت کشور دیگری را بگیریم، به خاطر همین کار ما سخت تر هم می شود. من نمی خواهم آرات در آینده برای انگلیس‌یا اسپانیا بازی کند.ما ویزای تحصیلی گرفتیم و با این مجوز در انگلیس هستیم؛ وگرنه به خاطر قرارداد فوتبالی نمی توانستیم اینجا باشیم. لیورپول هم که الان آرات را در آکادمی خودش جذب کرده، گفته هیچ کس حق عکس گرفتن با این بچه را ندارد. حتی چند نفر را مامور کردند تا حواسشان باشد کسی با آرات عکسی نگیرد تا برایشان دردسر نشود. اگر آرات چهره شناخته شده ای نبود، شاید این دردسرها را نداشتیم، اما به خاطر بازتاب فضای مجازی آرات کاملا یک چهره بین المللی شده است.»
با این اوصاف مشخص است که آرات به صورت غیر قانونی در باشگاه لیورپول مشغول به فعالیت است. باشگاهی که اگر با آرات قرار داد ببندد حتما به دلیل سن پائین آرات باید خساراتی پرداخت نماید؛ حتما فیفا خوب می داند فشار تمرین برای بچه هایی به سن آرات تا چه اندازه می تواند مضر باشد. موضوعی که پدر آرات کمتر توجهی به آن دارد.
منتقدین چه می گویند؟
آرات حسینی تا کنون رکورد های زیادی را جا به جا کرده است و از جمله این رکورد ها می توان به رکورد رو پایی او در ۵ سالگی اشاره کرد؛ ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می داد آرات اولین بار زمانی که نتوانست این رکورد را بزند گریه کرد و بعد دوباره مشغول شد تا توانست رکورد بزند و مورد تشویق پدر قرار بگیرد. این موضوع با واکنش های بسیاری از سوی فعالین حقوق کودک رو به رو شد و برخی بر این اعتقاد بودند که پدر آرات به جای تشویق او برای رکورد زنی باید هویت اصلی آرات را به او بیاموزد و فرصت کودکی کردن به او بدهد چرا که یک کودک پنج ساله هرچقدر هم نابغه فوتبال باشد، معنی «رکورد زدن» را نمی‌داند. آن ها می گویند:« این فشارهای والدین آرات است که او را از کودکی که می‌تواند ساعت‌ها با خوشحالی با توپ بازی کند، تبدیل می‌کند به کودکی که بعد از ۴۹۰ روپایی پیاپی، گریه می‌کند که چرا نتوانسته ۵۰۰ روپایی بزند و رکورد بشکند. در واقع وظیفه والدین بیش از همه این است که به کودکان بیاموزند که از همان موجود ارزشمندی که هستند لذت ببرند.»
چندی پیش که آرات بار دیگر در شبکه های اجتماعی مطرح شد فعالین حقوق کودکان نسبت به نوع برخورد با این کودک ابراز نگرانی کردند؛ فعالین بر این باورند که استفاده از نبوغ فرزند برای فشار آوردن بیشتر به او جهت مطرح شدن در دنیا نوعی کودک آزاری است و سبب می شود تا این کودک شش ساله از دنیای کودکی اش فاصله بگیرد چرا که کودک قدرت لازم و تجربه کافی برای تصمیم گیری درباره آینده خود را ندارد و چنین روندی سبب می شود تا وقتی کودک به سن تصمیم گیری رسید از آن چه که پدر و مادر از او ساخته اند فاصله بگیرد.
فعالین حقوق کودکان بر این باورند که:« پدر و مادری که نبوغ یا استعدادی در فرزند خود می بینند باید کودک را به سمت استعداد هایش هدایت کنند نه اینکه شیره جان او را بکشند تا بیشتر در دنیا مطرح شود!» در این بین برخی نیز بر این اعتقادند که هیکل ورزیده آرات تنها به کمک هورمون است که به چنین شکلی در آمده است، البته شبهات زیادی در خصوص این موضوع مطرح است اما متاسفانه پاسخ روشنی درباره آن وجود ندارد.البته نمونه های خارجی نیز از مواردی شبیه به آرات حسینی ذکر می شود که در نهایت وقتی کودک بزرگ شد با پدرش قطع رابطه کرده است مثل ریچارد ساندراک که به دلیل هیکل ورزیده اش به او لقب هرکول کوچک را داده بودند، او از کودکی هم پای پدر ورزش می کرد و در سنین پائین توانسته بود اندام ورزیده ای داشته باشد اما در نهایت در بزرگسالی با پدر قطع رابطه کرد و ورزش را هم کنار گذاشت.
آیا آرات در زندگی خودش کودکی کرده است؟
حامد علمایی، مدد کار اجتماعی و عضو انجمن حمایت از کودکان در خصوص شرایط آرات حسینی گفت:« در انجمن حمایت از حقوق کودکان مهمترین دغدغه ترویج پیمان نامه یا همان کنوانسیون حقوق کودک است چون کشور ما هم آن را پذیرفته است، در این پیمان نامه، در ماده ۳۲ و ۳۶ گفته می شود که کودکان باید در برابر هر گونه کار زیان بار یا استثمار که مانع از آموزش یا بهداشت جسمانی، روحی، معنوی و اخلاقی آن ها می شود ، مصون باشند.اتفاقی که امروز ما در رابطه با آرات ۶ ساله شاهد آن هستیم این است که کودکیست که از یک طرف کارهای خارق العاده انجام می دهد، خیلی دنبال کننده دارد و سلبریتی ها با او در ارتباط هستند، اما از طرف دیگر باید به این موضوع توجه کنیم که در کنار همه این مزایا، اگر از بیرون به زندگی آرات نگاه کنیم می بینیم که آرات یک پسر بچه ۶ ساله بیشتر نیست و ما باید این را ببینیم که آیا آرات در زندگی خودش کودکی کرده است؟ ما چیزی تحت عنوان مراحل رشد داریم، کودک در سن ۶ سالگی به تفکر انتزاعی نرسیده است یعنی نمی تواند منطقی و عقلانی درباره خودش و آینده اش و شرایط خودش تصمیم بگیرد. وقتی آرات ۶ ساله مجبور است هر روز تمرین کند و پودر مصرف کند،ما نمی توانیم بگوییم این شرایط واقعا انتخاب خود آرات بوده است؟ من به شدت تردید دارم نسبت به این موضوع و به قطعیت می توانم بگویم که این انتخاب آرات نبوده است. آرات در یک مسیر از پیش تعیین شده و انتخاب شده قرار گرفته است.»
آرات هیچگاه توان تصمیم گیری نداشته است
او افزود: « این خیلی مهم است که کودکان شرایطی را داشته باشند تا در زمینه ای که در آن استعداد دارند بتوانند فعالیت کنند ولی من در مصاحبه های پدر آرات خواندم که گفته بود چند روز قبل از تولد آرات تصمیم خودم را گرفته بودم و علتش هم این بود که من میوه فروش بودم و یکی از اقوام به من گفت پسرت هم یکی می شود مثل خودت! من آنجا تصمیم گرفتم تا این گزاره را تغییر بدهم و از پسرم یک شخصیت خیلی بزرگتر از خودم بسازم. این صحبت ها نشان می دهد که معروف شدن و محبوب بودن و این سبک زندگی انتخاب پدر آرات بوده است و خواسته خود آرات نبوده است. چند بار از پدر آرات پرسیده شده که آیا خودتان ورزشکارید؟ ژنتیک در این امر تاثیر گذار بوده است؟ و پدر آرات تاکید کرده است که خیر؛ همه این ها حاصل تلاش است! از کجا معلوم اگر آرات بزرگتر می شد و به سنی می رسید که می توانست علایقش را انتخاب کند مسیر دیگری را انتخاب نمی کرد؟ پدر آرات مهم ترین قانونی که نقض کرده است حق آزادی تصمیم گیری برای آرات بوده، آرات هیچگاه توان تصمیم گیری نداشته است.»
آیا آرات خودش انتخاب کرد که معروف باشد؟
او در ادامه تاکید کرد:« در کنوانسیون حقوق کودکان آمده است پدر و مادر باید حقوق و وظایف برابری در رابطه با پرورش فرزندشان داشته باشند، این در حالی است که پدر آرات می گوید مادرش به شدت مخالف این موضوع است اما من اجازه دخالت نمی دهم؛ از یک طرف پدر، ولی قهری در قوانین ما است و از طرف دیگر در عرف ما هم معمولا در این مسائل پدر ها هستند که حرف اول و آخر را می زنند، این موضوع در مورد آرات نشان می دهد که این نوع سبک زندگی ما تا چه اندازه نقطه ضعف دارد. آرات از لحظه ای که متولد شده به صورت مداوم به او گفته اند باید ورزشکار بشوی، در کنوانسیون این حق وجود دارد که اطلاعات به صورت آزادانه به کودک داده شود، کودک حق بازی، آموزش و ابراز عقیده دارد، من فکر نمی کنم که پدر آرات خیلی به او اجازه ابراز عقیده بدهد. آرات متولد شده که یک روبات فوتبالیست باشد، از اول این موضوع انتخاب شده بوده و این سرنوشت پیش از تولد او برای او توسط پدرش رقم خورده بود؛ شاید آرات الان خوشحال باشد که سلبریتی ها به او ابراز علاقه می کنند اما باید این موضوع را مد نظر قرار بدهیم که
آیا آرات انتخاب کرد که معروف باشد؟ افراد معروف در اکثر مواقع خودشان انتخاب می کنند که معروف باشند، معروفیت در کنار همه نقاط مثبتی که دارد، نقاط منفی زیادی هم دارد آیا آرات خودش انتخاب کرده که معروف باشد؟ از کجا معلوم شرایط فعلی آرات الزاما باعث شادی بیشتر او باشد؟ آرات هیچ وقت حق این را نداشته که به شرایط زندگی متفاوتی فکر کند تنها پی این بوده که آرزو های دست نیافته پدرش را بر آورده کند.»
حقوق آرات توسط پدرش نقض شده است
او در ادامه تاکید کرد:« پدر آرات گفته است آرات بارها در تمرین گریه می کرده و می خواسته که تمرین را متوقف کنیم اما این اتفاق نمی افتاده و با سلطه ی پدر بر کودک ۲-۳ ساله ای که چاره ای جز اطاعت از پدر ندارد،تمرین ادامه پیدا می کرده، در چنین شرایطی آرات مجبور به ورزش می شده و در کنار آن تشویق هایی هم برای ورزش دریافت می کرده، به نظر می رسد چنین روندی شیوه درستی برای پرورش یک کودک نیست و مشخص است که به صورت جدی بخش هایی از حقوق آرات در زندگی توسط پدرش بر اساس کنوانسیون حقوق کودک نقض شده است.»
هر کسی آرات را می بیند او را تحسین می کند و به پدرش بابت داشتن این پسر نابغه آفرین می گوید اما واقعیت ماجرا انگار چیز دیگری است، آیا آرات در زندگی اش کودکی کرده است؟

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=10943
  • منبع : آفتاب یزد

ثبت دیدگاه

  1. سلام
    ارات از بچه های ما بهتر هست
    مگه ما که از بچه هامان انتظار نداریم ، چقدر بچه ها ی ما خوشی کرده اند
    نه تفریگاههی برای بردن انها داریم
    نه رفت وامدی که بتونند در انجا بپر بپر و بازی کنند و هرجا می ریم باید مثل بزرگتر ها بنشینند
    نه اجازه بهشان میدیم به خاطر خطرات جامعه تو کوچه بازی کنند
    حالا اینها خیلی از بچگی شان استفاده کردند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.