• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
23
مطرح شدن مجدد تقسیم استان؛

آیا تقسیم استان کرمان به سه استان کلید می خورد؟

  • کد خبر : 7115
  • 08 مهر 1398 - 11:13
آیا تقسیم استان کرمان به سه استان کلید می خورد؟

طرفداران تقسیم استان کرمان اعتقاد دارند با تشکیل استان های جدید می توان زمینه محرومیت زدایی و توزیع متوازن ثروت و بودجه و در نهایت توسعه را در مناطق مختلف کرمان مشاهده کرد. استان کرمان با وسعت ۱۸۳٬۲۸۵ کیلومتر مربع، ۱۱ درصد مساحت کشور را تشکیل داده و طبق آخرین آمار سه میلیون و ۱۶۴ […]

طرفداران تقسیم استان کرمان اعتقاد دارند با تشکیل استان های جدید می توان زمینه محرومیت زدایی و توزیع متوازن ثروت و بودجه و در نهایت توسعه را در مناطق مختلف کرمان مشاهده کرد.

استان کرمان با وسعت ۱۸۳٬۲۸۵ کیلومتر مربع، ۱۱ درصد مساحت کشور را تشکیل داده و طبق آخرین آمار سه میلیون و ۱۶۴ هزار و ۷۱۸ نفر جمعیت دارد که از این حیث کرمان جزو ۹ استان با جمعیت بالا در کشور محسوب می شود.

شمال تا جنوب این استان ۷۰۰ کیلومتر و از غرب تا شرق آن حدود ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارد وسعت زیاد این استان در کنار پراکندگی بالای جمعیت حتی در دور افتاده ترین بخش های استان موجب شده همیشه بحث تقسیم استان کرمان به صورت غیر رسمی مطرح باشد اما عملا دولت تا کنون اقدامی در راستای تقسیمات جغرافیایی استان انجام نداده است و همین مساله باعث شده است برخی از چهره های سیاسی و اقتصادی استان اعتقاد داشته باشند که محرومیتی که در مناطق دور افتاده استان کرمان وجود دارد به دلیل همین وسعت قابل توجه است.

عملا وقتی به مناطق دور افتاده از مرکز استان کرمان نگاه کنید بیشترین میزان محرومیت و کمترین میزان احداث زیر ساختها را در مناطق دور افتاده از مرکز استان می توان یافت.

بیشترین محرومیت در استان کرمان در مناطق جنوبی و شرقی استان مشاهده می شود، کرمان طی سال های اخیر تجربه ای در خصوص تقسیمات کشور را شاهد بوده است بطوریکه شهرستان های جیرفت و کهنوج به (شهرستانهای عنبرآباد، قلعه گنج، منوجان، فاریاب، جیرفت، کهنوج، رودبار) و شهرستان بم به شهرستانهای(بم، نرماشیر، ریگان و فهرج) شهرستان بافت به شهرستانهای(بافت و ارزوئیه) تقسیم شدند.

چند سال بعد از این تقسیم بندی بود که توسعه زیر ساختها و تقسیم اعتبارات در این مناطق بیشتر از قبل محقق شد اما هم چنان شاهد عدم توازن در تقسیم بودجه ها و اعتبارات شهرستانهای برخوردار و محروم هستیم.

استاندار کرمان: هیچ طرحی برای تقسیم استان کرمان مطرح نیست

استاندار کرمان در پاسخ به پرسش در خصوص تقسیمات احتمالی استان کرمان گفت: هیچ طرحی در این زمینه مطرح نیست.

محمد جواد فدایی با اشاره به اینکه این طرح در دولت مطرح نیست گفت: اینکه بخواهند استان کرمان را به استانهای دیگر تقسیم کنند اطلاعی ندارم و چیزی رسما منعکس نشده است.

هر چند این طرح در دولت مطرح نشده اما عملا بارها درخواست تقسیم استان بزرگ کرمان به استانهای کوچک تر از زبان مسئولان مختلف بیان شده و یکی از مطالباتی محسوب می شود که هر از چند گاهی عنوان می شود.

درخواست تقسیم کرمان توسط نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها به سه استان

حالا چند روز بعد از سوال خبرنگار مهر نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها در مطلبی که در یکی از خبرگزاری ها منتشر شده، از هیئت دولت خواست تا نسبت به تقسیم استان کرمان به حداقل سه استان تصمیم‌گیری کند.

مهرداد امینی‌زاده با بیان اینکه کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور، ۱۱ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، اظهار کرد: با تقسیم استان کرمان، حداقل به سه استان، اکثر مشکلات مردم کرمان مرتفع و از ادامه توسعه نامتوازن در سطح استان جلوگیری می‌شود.

وی افزود: استان کرمان با وجود آنکه رتبه اول صادرات غیر نفتی را دارد از لحاظ فقر در رتبه دوم کشور است که وسعت زیاد این استان یکی از دلایل فقر و توسعه نامتوازن در تمام زمینه ها شده است.

نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ساکنان برخی از شهرستان‌های کرمان از حداقل حقوق شهروندی که دسترسی سریع و آسان به سیستم های اداری با کمترین هزینه زمانی، مالی و جانی است، بهره‌مند نیستند.

وی با اشاره به اینکه فاصله بین شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان بیش از ۷۰۰ کیلومتر است، ادامه داد: مردم استان از حداقل حقوق خود بازمانده اند، زیرا فاصله زیادی با مرکز استان دارند که گاها این فاصله، از فاصله بین دو مرکز استان در کشور نیز بیشتر است.

استاندار سابق کرمان: شهرستانهای کرمان مکمل هم هستند

این در حالی است که کرمان به عنوان بهشت معادن کشور، دارای پتانسیل‌های مختلفی در این زمینه است ضمن اینکه بزرگترین نخلستان ها و باغ های پسته کشور در این استان قرار دارد و در زمینه تولید مرکبات و گردو نیز دومین استان کشور محسوب می شود و چرخه تولید فولاد و مس در این استان کامل شده و از مهمترین استانها در زمینه کشاورزی است.

در واقع در صورت مدیریت متمرکز روی پتانسیل های هر استان و سهم بیشتر از منابع ملی امکان توسعه مناطق کم برخوردار مهیا خواهد شد و با توجه به توسعه اقتصاد مقاومتی و استفاده از پتانسیل های بومی امکان توسعه بیشتر استان مهیا می شود.

استاندار سابق کرمان در زمان مسئولیتش در استان کرمان اما نظر دیگری در این خصوص داشت. وی در آخرین اظهارنظرش در سمت استانداری کرمان در این مورد گفت: تقسیم استان کرمان موضوع حساسی است که باید با دقت به تمام جوانبش اندیشیده شود و عقیده دارم که تمام مناطق استان کرمان کامل کننده همدیگر هستند و با هم می توانند توسعه یابند.

علیرضا رزم حسینی می گوید: دولت طرحی در این خصوص ندارد اما مسلما اگر چنین طرحی ابلاغ شود با دقت اجرا خواهد شد.

وی به توجه ویژه مسئولان استان کرمان در سال های اخیر به جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: توسعه و پیشرفت و محرومیت زدایی در سال های گذشته در این منطقه قابل توجه بوده است.

وی اما با واقع بینی گفته است که این طرح تبعات، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی به همراه دارد و باید با دقت مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان: دلیل مطرح شدن این طرح پهناور بودن استان است

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در این خصوص می گوید: دلیل مطرح شدن چنین طرح هایی پهناور بودن استان کرمان است بطوریکه هر بخش از استان مسائل و مشکلات و پتانسیلهای خاص خود را دارد.

حسین امیری می گوید: این بحث هر از چند گاهی مطرح می شود اما عملا تصمیم تقسیمات کشوری در دستور کار دولت قرار ندارد و چنین طرح هایی در حد اظهار نظر است.

وی با اشاره به وسعت استان و مشکلات مختلفی که در این مناطق وجود دارد بیان کرد: در حال حاضر اما باید با توجه به پتانسیل ها و زمینه های موجود، همه مردم در شهرستان های مختلف تلاش کنند که استان به سوی توسعه و پیشرفت و محرومیت زدایی حرکت کند.

کرمان با وجود وسعت گسترده و اقلیم و خرده فرهنگ های مختلف یکی از مهمترین استانهای کشور در بحث ارزآوری و صادرات غیر نفتی است و مردم این استان نشان داده اند جدا از تقسیمات جغرافیایی همیشه در کنار یکدیگر در راه توسعه و پیشرفت گام برداشته اند.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=7115
  • منبع : مهر

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

  1. طرح بسیار خوبیست ….جنوب استان کرمان که بلوچ نشینه و بایستی از کرمان جدا باشه…من دوست دارم کرمان کرمان بماند نه نیمی از کرمان بلوچ باشه با فرهنگی که مال خودشونه….جنوب استان ربطی به کرمان نداره….بزارید کرمان همان کارمانیا باشه نه تلفیقی از کرمانی و بلوچی

  2. سلام.واقعا وبسایت خوبی
    دارید

  3. سلام. متأسفانه یکی از مهمترین مشکلات ما در وادی تقسیمات، این است که هر استانی که بخواهیم ایجاد کنیم،‌ با توجه به قوانین فعلی، فقط از یک استان می تواند کنده شود. یعنی ما نمی توانیم یک سرزمینی که بین دو یا چند استان قرار دارد را سر هم کرده و به استان مستقل تقسیم کنیم. با این حساب، منطقه جیرفت را راحت می توان استان کرد اما منطقه سیرجان را نه. چون کل وسعت استان فرضی جیرفت همه اش از یک استان (کرمان) جدا می شود اما برای استان سیرجان، شهرستانهای سیرجان، شهربابک، بافت و ارزوئیه از استان کرمان جدا می شوند اما سایر شهرستانهای مربوطه یعنی حاجی آباد، نیریز و خاتم (هرات و مروست) باید از سه استان دیگر یعنی هرمزگان،‌فارس و یزد جدا شوند و به استان سیرجان بپیوندند. همین مشکل برای برخی مناطق دیگر کشور ازجمله بهبهان،‌ دزفول و لارستان نیز وجود دارد. اینها به همین سادگی استان شدنی نیستند. حتی برای قم هم ما نتوانستیم شهرستانهای نزدیک به آن را از دو استان مرکزی (اراک) و اصفهان جدا کرده و به استان قم بپیوندانیم. یعنی اجازه اش را به ما ندادند. بنا بر این ما با این قوانین موجود، می توانیم استانهای خوی، چالوس، جهرم، جیرفت، ایرانشهر و چابهار را داشته باشیم. استان شدن مناطق دیگر با مشکل مواجه است،‌ مگر آنکه ما آن مشکل مهم (مذکور) را حل کنیم. التماس دعا.

  4. تقسیم استان کرمان یعنی احداث چند استان جدید با اقتصاد و قدرت سیاسی کمتر .یعنی گل به خودی زدن . یعنی چیزی که یزد میخواد تا هاب و مرکز منطقه بشه . پس لطفاً دست از احساسات بردارید و گل به خودی نزنید سیرجانی های به معادنشون مینازن یادتون باشه این معادن تا ابد ماندگار نیستن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.