• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
15
مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی منجر به بروز موج سوم کرونا می‌شود

  • کد خبر : 11939
  • 19 شهریور 1399 - 13:55
بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی منجر به بروز موج سوم کرونا می‌شود

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص بروز موج سوم کرونا در صورت بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی هشدار داد. مهدی شفیعی اظهار کرد: در زمان بروز بیماری‌های واگیر با شناسایی و قطع زنجیره انتقال می‌توان مانع از طغیان و همه گیری آنها شد و این اصل در زمینه بیماری کووید ۱۹ نیز صدق می‌کند. وی ادامه […]

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص بروز موج سوم کرونا در صورت بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی هشدار داد.

مهدی شفیعی اظهار کرد: در زمان بروز بیماری‌های واگیر با شناسایی و قطع زنجیره انتقال می‌توان مانع از طغیان و همه گیری آنها شد و این اصل در زمینه بیماری کووید ۱۹ نیز صدق می‌کند.

وی ادامه داد: بیماری کووید ۱۹ از دی و بهمن سال گذشته در دنیا بروز یافت و در کشورهای مختلف به علت ترددها و رفت و آمدهای بین المللی گسترش پیدا کرد.

شفیعی قدرت واگیری بالای ویروس کرونا را مورد اشاره قرار داد و افزود: گام اول برای کنترل این بیماری اعمال شرایط محدودسازی و قرنطینه به منظور کنترل زنجیره انتقال ویروس کرونا است که این شرایط در اسفند و فروردین در کشور اعمال شد.

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: با شناسایی اولین کانون‌های بیماری در کشور سعی شد با اعمال محدودیت‌های ترافیکی و تجمعات و تعطیلی صنوف ارتباطاعات مردم کاهش یابد تا مانع از گسترش گردش ویروس در جامعه شویم.

تمامی پروتکل‌های بهداشتی تا پایان اپیدمی باید ادامه پیدا کند

شفیعی دوره کمون کووید ۱۹ را ۱۰ تا ۱۴ روز عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس منابع علمی شرایط قرنطینه باید به اندازه دو دوره کمون ادامه پیدا کند تا زنجیره انتقال بیماری کاملاً محدود شود.

وی با اشاره به اینکه دوره محدودسازی به مدت حدود ۴۰ روز در کشور اجرا شد، افزود: بر اثر اعمال این شرایط موارد در فروردین و اردیبهشت بسیار جزئی بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به پیشگام بودن این استان در بحث تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و صنوف و خودداری از پذیرش مسافر از سایر استان‌ها گفت: اعمال این شرایط باعث کنترل بیماری در استان کرمان شد، اما بعد از این مدت ناگزیر به از سرگیری روابط اجتماعی و فعالیت صنوف هستیم.

پیک دوم کرونا در کرمان شدید بود

وی با تاکید بر اینکه تمامی پروتکل‌های بهداشتی تا پایان اپیدمی باید ادامه پیدا کند، افزود: متأسفانه در برهه‌ای پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی مردم و مسئولان سخت گیرانه اجرا نشد و در نتیجه زنجیره انتقال مجدداً در استان برقرار شد و پیک دوم تقریباً شدیدی را تجربه کردیم.

شفیعی با اشاره به اینکه در پیک دوم موارد زیادی در استان کرمان درگیر ویروس کرونا شدند، بیان کرد: در این زمان برگشت به شرایط محدودسازی تأثیرگذار نیست چرا که ویروس در جامعه در گردش است و استقرار پیدا کرده است و تقریباً در همه جای جامعه حتی در منازل آلودگی وجود دارد.

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در چنین شرایطی باید شیوه نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و بهداشت فردی به شدت مورد توجه قرار گیرد و رعایت شود.

وی ادامه داد: طبق توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک به عنوان یک ابزار مهم و کاربردی است و ۱۰۰ درصد مردم در فضاهای عمومی و خارج از منزل باید از ماسک استفاده کنند.

شفیعی رعایت نظافت دست‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و افزود: رعایت این سه نکته تا پایان اپیدمی باید رعایت شود.

وی گفت: حتی اگر به وضعیت سفید در بیاییم و زنجیره انتقال بسیار محدود شود باز هم بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و سه نکته کلیدی استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شست و شو و ضدعفونی دست‌ها می‌تواند باعث بازگشت موج بعدی بیماری شود.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=11939
  • منبع : مهر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.