2

تامین پیشرانه شاهین از ایران خودرو

  • کد خبر : 14229
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
تامین پیشرانه شاهین از ایران خودرو

پس از مطرح شدن تمایل وزارت صمت به همکاری شرکت های سایپا و ایران خودرو، این امر به واقعیت نزدیک شده است و انتظار می‌رود نخستین گام این همکاری تامین پیشرانه (موتور) خودرو شاهین از سوی ایران خودرو باشد. سال های زیادی است که کارشناسان اصرار به تجمیع دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران یا حداقل همکاری […]

پس از مطرح شدن تمایل وزارت صمت به همکاری شرکت های سایپا و ایران خودرو، این امر به واقعیت نزدیک شده است و انتظار می‌رود نخستین گام این همکاری تامین پیشرانه (موتور) خودرو شاهین از سوی ایران خودرو باشد.
 
سال های زیادی است که کارشناسان اصرار به تجمیع دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران یا حداقل همکاری در برخی بخش‌های صنعتی و تحقیقاتی به منظور کاهش هزینه های سربار این دو خودروسازی دارند.

هر چند بحث تجمیع دو خودروسازی بزرگ ایران از شانس ناچیزی برخوردار و چیزی در حد صفر است اما همکاری های مشترک ایران خودرو و سایپا در برخی موارد به واقعیت نزدیک شده است. تجمیع خودروسازان در جهان امری مرسوم است که در ایران نمی‌توانیم انتظار تحقق این رویا را داشته باشیم.

با وجود مشکلاتی که در همکاری های دو شرکت و چگونگی انجام آن وجود دارد اما با فشاری که از سوی دولت سیزدهم و وزارت صمت در این خصوص به خودروسازان تحمیل شده است، پیش بینی می شود که این همکاری در گام نخست و تامین موتور شاهین خواهد بود.

هر چند نمی‌توانیم منکر وجود فشار دولتی برای تحقق این امر باشیم اما نباید تمایل مدیران عامل جدید دو شرکت را نیز نادیده گرفت چراکه این همکاری و چگونگی ادامه آن در دیدار محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا و مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو شکل و شمایل واقعی تری به خود گرفته است.

در دیدار دو مدیرعامل، همکاری مشترک بین دو مجموعه خودروسازی بعد از سال‌ها و در راستای ابلاغ فرمان رئیس جمهوری و توصیه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد و توافقاتی نیز حول محور همکاری در سایت های خارج از کشور شکل گرفت.

البته باید یادآور شویم که بیشتر این اتفاقات بدون پوشش رسانه ای رخ داده است و آنچه مطرح می‌شود بر اساس گفته های جسته و گریخته مقامات دو شرکت و وزارت صمت است.

خودروی شاهین از ابتدا با برخی مشکلات در پیشرانه خود مواجه بود تا جایی که درخواست پیشرانه EF7 ایران خودرو را به این شرکت ارسال کرده بود که به دلیل مسائل رقابتی با مخالفت ایران خودرو روبرو شد.

پیشرانه EF7 ایران خودرو می‌توانست یک گزینه مناسب برای سایپا شاهین باشد چرا که با حجم ۱٫۷ لیتری می تواند قدرتی برابر با ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر را تولید کند.

با وجود مخالفت ایران خودرو با این درخواست، اما فشارهای دولتی موجب شد تا ایران خودرو در موضع خود تغییراتی ایجاد کند.

همکاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا که در سال ۱۴۰۰ به صورت جدی پیگیری می‌شد به جایی رسید که مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در اسفندماه همان سال رسما اعلام کرد: «طبق مذاکرات و تفاهم اولیه‌ای که با مدیرعامل شرکت سایپا صورت گرفته، به زودی امکان بهره‌مندی این شرکت از توانمندی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو در زمینه قوای محرکه فراهم خواهد شد. در سال ۱۴۰۱ ایران‌ خودرو، ۱۰ هزار موتور و گیربکس برای تجهیز محصول شاهین سایپا تولید خواهد کرد.»

اعلام این موضوع از سوی مدیرعامل ایران خودرو مهر تاییدی بر تمام اخبار در خصوص همکاری مشترک دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران بود.

حال با گذشت یک ماه از اعلام این خبر توسط مدیرعامل ایران خودرو، بحث تامین پیشرانه شاهین از سوی ایران خودرو وارد فاز جدیدی شده است و یک مدیر پیشکسوت صنعت خودرو از آغاز این همکاری در گام نخست خبر داده است.

بر اساس اخباری که به دست ما رسیده است، خودرو شاهین با پیشرانه TU5 ایران خودرو در آینده نزدیک وارد بازار خواهد شد.

سایپا شاهین در صورتی که با پیشرانه TU5 پلاس وارد بازار شود می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر را تولید کند که نسبت به پیشرانه m15 که قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متری دارد و در حال حاضر روی این خودرو نصب است می‌تواند برای مشتریان این خودرو جذاب تر باشد.

موتور TU5 پلاس همان پیشرانه‌ای است که خودروهای تارا و رانا پلاس به آن مجهز شده است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=14229

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.