• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8
دکتر توفیقی زاهد، متخصص مغز و اعصاب:

زمان طلایی درمان سکته مغزی را جدّی بگیرید

  • کد خبر : 13786
  • 09 آبان 1400 - 13:13
زمان طلایی درمان سکته مغزی را جدّی بگیرید

احتمال بهبودی بیمار تا ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه پس از بروز علائم اولیه سکته مغزی بسیار بالاست پس به موقع اقدام کنید ۲۹ اکتبر هر سال (مصادف با ۷ آبان ۱۴۰۰) روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است و این بیماری یکی از پنج علت مرگ و میر در جهان و بالاترین علت ناتوانی […]

احتمال بهبودی بیمار تا ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه پس از بروز علائم اولیه سکته مغزی بسیار بالاست پس به موقع اقدام کنید

۲۹ اکتبر هر سال (مصادف با ۷ آبان ۱۴۰۰) روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است و این بیماری یکی از پنج علت مرگ و میر در جهان و بالاترین علت ناتوانی فیزیکی در انسان ها است همچنین افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، معمولاً بالای ۶۵ سال هستند و در ایران این سن کاهش پیدا کرده و به حدود ۵۵ سال رسیده است.

دکتر الهام توفیقی زاهد، متخصص مغز و اعصاب پیرامون این بیماری گفت: سکته های مغزی معمولاً به دلیل لخته در عروق مغز (یا انسداد رگ های مغزی) و یا به دلیل پارگی رگ ایجاد می شود که حدود ۸۰ درصد سکته ها در اثر انسداد و لخته خون و ۲۰ درصد در اثر پارگی رگ و خون ریزی است.

او در ادامه با اشاره به علایم سکته مغزی افزود: شایع ترین علایم سکته مغزی عبارتند از احساس سنگینی یا ضعف در یک یا دو اندام، انحراف یک طرف صورت، اختلال در تکلم شامل عدم تکلم و عدم درک تکلم که احتمال سکته مغزی در صورت بروز این علائم وجود دارد و باید بلافاصله با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت.

دکتر توفیقی در مورد زمان طلایی برای امداد رسانی در افراد سکته مغزی گفت: در بحث درمان موضوع مهمی که باید در ساعت‌های اولیه سکته رعایت شود تا پزشکان بتوانند برای درمان به موقع بیمار کاری انجام دهند، این است که تا ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه از زمان بروز علائم، وی را به بیمارستان رساند تا دارو دریافت کند. البته این را اضافه کنم که تمام بیماران سکته مغزی نیاز به دریافت دارو نداشته و پزشک پس از معاینه بیمار و بررسی‌های لازم تشخیص می دهد که آیا باید دارو تجویز شود یا پروتکل های درمانی دیگری در پیش گرفته شود.

وی ادامه داد: به ازای هر یک دقیقه ‎ای که از سکته مغزی سپری می شود، مغز بیمار حدود ۳ و نیم سال پیرتر می شود، بنابراین انتقال سریع بیمار به اورژانس بیمارستان جهت نتیجه‌‎بخش بودن روند درمانی وی الزامی است.

دکتر توفیقی در خصوص پیشگیری از سکته های مغزی هم گفت: امروزه ثابت شده که کنترل فشار خون، کنترل قند و درمان دیابت، ترک دخانیات، درمان چاقی، فعالیت بدنی کافی و ورزش، رژیم غذایی سالم و … در پیشگیری از این بیماری تأثیرگذار است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=13786

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.