• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

شاخص‌های شناسایی مشمولان یارانه

  • کد خبر : 14956
  • 24 اردیبهشت 1401 - 9:20
شاخص‌های شناسایی مشمولان یارانه

تغییرات درآمدی در دوره ۳ تا ۵ ساله، گردش حساب، حقوق، سود سهام و سود حساب، خودرو، سفرهای خارجی، درآمد ثابت و میزان خرید از طریق سامانه شاپرک جزو ملاک های شناسایی یارانه بگیران اعلام شد روز گذشته دو مقام مسئول برخی محورهای کلی و برخی جزئیات را درباره چگونگی شناسایی افراد مشمول یارانه کمک معیشتی […]

تغییرات درآمدی در دوره ۳ تا ۵ ساله، گردش حساب، حقوق، سود سهام و سود حساب، خودرو، سفرهای خارجی، درآمد ثابت و میزان خرید از طریق سامانه شاپرک جزو ملاک های شناسایی یارانه بگیران اعلام شد
 
روز گذشته دو مقام مسئول برخی محورهای کلی و برخی جزئیات را درباره چگونگی شناسایی افراد مشمول یارانه کمک معیشتی در طرح یارانه جایگزین ارز ۴۲۰۰ مطرح کردند.
به گزارش خراسان، وزیر کار و مدیر عامل بانک ملی که سابقه حضور در طرح هدفمندی یارانه ها در سال ۸۹ را دارد، درباره ملاک ها و روش شناسایی وضعیت اقتصادی مردم و دهک بندی آن ها در زمینه واریز یارانه توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش تسنیم، حجت عبدالملکی در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان این که ۱۰ متغیر و شاخص برای دهک‌بندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است،تصریح کرد: شاخص‌هایی از جمله گردش حساب، حقوق، سود سهام و سود حساب، خودرو، سفرهای خارجی و دیگر موارد مدنظر است.

وزیر کار افزود: برای این که تحولات مقطعی در زندگی افراد و جابه‌جایی دهک‌ها مؤثر نباشد در دوره سه تا پنج‌ساله دهک بندی‌ها مورد توجه قرار گرفته و حساب می‌شود به عنوان مثال فردی خانه خریده و فروخته است که این جزو دارایی حساب نمی‌شود. برای این که دهک بندی‌ها درگیر نوسانات نشود شاخص‌ها در دوره سه تا پنج‌ساله در فرمولی دقیق ضریب‌بندی می‌شود.عبدالملکی در پاسخ به تعدادی از اعتراض‌های مردمی درخصوص یارانه‌ها گفت: یکی از شاخص‌ها سفرهای خارجی بوده که کاری بوده است از این رو افراد می‌توانند در سامانه اعتراض را ثبت کنند و بعد از بررسی و ارائه مستندات، رسیدگی می‌شود.

وی گفت: امکان دارد فردی به دلیل گردش مالی بالا یارانه‌اش قطع شده است که می‌تواند اعتراض کند به عنوان مثال بعضی از روحانیون و طلاب وجوهات شرعی را دریافت می‌کنند که این امر مال این افراد نیست و برای مرجعیت است که این امر قابل اعتراض است.مدیر عامل بانک ملی که در طرح هدفمندسازی یارانه در سال ۸۹، دبیر ستاد مربوط به این طرح بود نیز توضیحاتی درباره روش شناسایی مشمولان یارانه ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین در برنامه ای تلویزیونی درباره دهک‌بندی مردم اظهار کرد: از ۱۰ سال قبل دهک‌بندی شروع شده و قرار بود یارانه‌ به گروه‌های پردرآمد داده نشود اما شناسایی آن ها سخت بود. بهترین روش شناسایی با معیار PIT (مالیات بر مجموع درآمد) و نظام مالیاتی شخصی است اما چون در کشور ما این روش مالیاتی وجود ندارد از روش پراکسی مینتکس استفاده شده است.وی افزود: سامانه رفاهی چهار روش برای شناسایی افراد در نظر گرفته شده یکی درآمد ثابت افراد که یا حقوق‌بگیر دولت یا حقوق‌بگیر تأمین اجتماعی هستند، دوم ارزش خودرو، سوم میزان خرید از سیستم شاپرک و چهارم حساب بانکی افراد است.وی افزود: منطق‌ پراکسی مینتکس می‌گوید باید شاخص‌های مختلف دارای وزن مختلف باشند و تنها درآمد افراد ملاک نیست بلکه میزان درآمد افراد طی پنج سال گذشته بررسی  می‌شود.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=14956

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.