• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

معرفی شاسی بلند ۱۵ هزار دلاری تویوتا

  • کد خبر : 8224
  • 19 آبان 1398 - 9:13
معرفی شاسی بلند ۱۵ هزار دلاری تویوتا

مدتی قبل یکی از مدل های جدید تویوتا راو۴ را در گروه خودروی عصر ایران معرفی و بررسی کردیم که در این لینک می توانید آنرا مطالعه کنید. راو۴ در ۵ نسل مختلف خود همواره جز پرفروش های کمپانی ژاپنی تویوتا بوده زیرا نسبت جذابی از قیمت، کیفیت و امکانات را ارائه می دهد. اما […]

مدتی قبل یکی از مدل های جدید تویوتا راو۴ را در گروه خودروی عصر ایران معرفی و بررسی کردیم که در این لینک می توانید آنرا مطالعه کنید. راو۴ در ۵ نسل مختلف خود همواره جز پرفروش های کمپانی ژاپنی تویوتا بوده زیرا نسبت جذابی از قیمت، کیفیت و امکانات را ارائه می دهد. اما امروز مدل جدیدی از راو۴ را برای بررسی در برنامه کار قرار نداده ایم بلکه معرفی Raize و شباهت ظاهری آن به راو۴ بهانه ای شد تا در مقدمه مطلب اشاره ای به خودروی مذکور داشته باشیم.

Raize

طراحی
هنگامی که برای اولین بار تصاویر تویوتا Raize را مشاهده می کنیم بلافاصله المان های مشترک و شباهت های آن با راو۴ ذهن مخاطب را درگیر خود می کند. در واقع این خودرو را باید نسخه فشرده شده راو۴ بنامیم که البته محصولی جذاب و خوش سیما به نظر می رسد.

این محصول نیز بر پایه نسخه ارزان تر پلتفرم TNGA توسعه یافته که همین ویژگی می تواند شباهت های آنرا به راو۴ کاملا توجیه کند. برای یادآوری جا دارد اشاره ای کوتاه به ویژگی های پلتفرم مذکور داشته باشیم:

»»» این پلتفرم اولین بار در سال ۲۰۱۵ روی خودروی پریوس عرضه شد. TNGA به عنوان یک رویکرد جدید در خطوط تولید تویوتا ویژگی هایی مانند ۳۰ درصد کاهش زمان تولید و البته متعاقب آن ۲۰ درصد صرفه جویی در هزینه ها را همراه دارد. در پلتفرم مذکور وزن محصولات کاهش یافته و مرکز ثقل خودروها در نقطه ای پایین تر قرار می گیرد که در نتیجه آن تجربه مطلوب تری از کیفیت رانندگی ایجاد خواهد شد. افزایش استانداردهای ایمنی نیز یکی دیگر از نقاط قوت TNGA است.

برای مخاطب ایرانی، Raize شباهت هایی نیز به کراس اوور تیولی از سانگ یانگ دارد. همان ظاهر تهاجمی و جدی با بدنه ای جمع و جور که یک محصول مناسب برای خانواده ها و رانندگی در شهر را ارائه می کند.

این محصول ۳۹۵۵ میلمتر طول دارد که در مقایسه با تویوتا سی-اچ آر با ۴۳۴۹ میلیمتر طول، اندام کوچک تری خواهد داشت. عرض Raize برابر با ۱۶۹۵ میلیمتر، فاصله بین محورها ۲۵۲۵ میلیمتر و ارتفاع آن نیز ۱۶۲۰ میلیمتر است.

تویوتا این محصول را در کارخانه دایهاتسو تولید خواهد کرد و جالب آنکه از زمان انتشار تصاویر اولیه تا کنون نقدها و نظرات مثبت فعالان صنعت خودرو را نیز به خود جلب کرده است.

تویوتا در ارائه یک کراس اوور کوچک با ظاهری جان سخت و جعبه ای به خوبی عمل کرده است. دماغه Raize ترکیبی فعال از چراغ های خطی با جزئیات زیاد، یک گریل(جلوپنجره) کوچک ۴ ذوزنقه ای و بامپر(سپر) عضلانی را به نمایش گذاشته است. در طرفین بامپر مه شکن ها به شکلی جالب و اسپرت جانمایی شده اند که برای مخاطب نسل جوان نیز دلبری های خاص خود را دارد.

به آنچه در ویژگی های دماغه طرح شد باید چین های روی درپوش موتور یا همان هودلاین ها را نیز اضافه کنیم که این تفاوت سطح ایجاد شده در قسمت مذکور، بر زیبایی های نمای جلوی Raize افزوده است.

تویوتا برای اینکه ظاهری جان سخت و ورزشی به این محصول بدهد توجه ویژه ای به ایجاد تفاوت سطح و همچنین استفاده از بخش های پلاستیکی با رنگ متضاد کل پروژه داشته است. هنگامی که در مقابل نمای جانبی Raize قرار می گیریم هلال پلاستیکی مشکی روی فندرها و ادامه آن در پایین ترین قسمت رکاب تا انتهای نظرمان را به خود جلب می کند. در این قسمت برجستگی فندرها، برآمدگی روی درب ها بالای رکاب و رینگ های آلیاژی ۱۷ اینچی(در تریم پایه ۱۶ اینچی) را نیز باید به فرمول زیبایی تویوتا اضافه کنیم.

 

در نمای عقب هم نسبتا جزئیات زیادی را مشاهه می کنیم. چراغ ها الگوی زیبایی دارند که با یک پل پلاستیکی روی درب صندوق بهم متصل شده اند. کمی پایین تر بامپر با درب صندوق نمایی یکپارچه و البته عضلانی را تشکیل داده که در طرفین هم ورودی های هوای پلاستیکی مشاهده می شود.

 

وزن این خودرو ۱۰۵۰ کیلوگرم است.

کابین و امکانات هوشمند
با آنکه یک درباره یک خودروی کوچک صحبت می کنیم اما تویوتا تاکید ویژه ای روی این مساله داشته که Raize بهترین فضای صندوق و سرنشین را در کلاس تولیدی خود دارد. برای صندلی ها در تریم استاندارد از روکش پارچه ای باکیفیت استفاده شده و کنسول جلو نیز طراحی قابل قبول و کاملا مناسبی دارد.

 

دکمه های کنترلی روی فرمان و یک نمایشگر ۹ اینچی درمرکز کنسول ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی(هماهنگی با اپل کارپلی و اندروید اوتو) و دوربین های محیطی از جذابیت های این بخش خودرو محسوب می شود.

 

برای نمایش اطلاعات آمپر نیز یک سرعت سنج ال ایی دیی در ترکیب با نمایشگر تی اف تی ۷ اینچی جایگزین نشانگر آنالوگ سنتی شده تا کابین این خودرو رنگ و بوی آینده نگر داشته باشد.

از امکانات ایمنی Raize می توان به کروز کنترل تطبیقی، دستیار پارک و ترمز اضطراری با قابلیت تشخیص وسایل نقلیه و عابر پیاده اشاره کرد.

سامانه چهارچرخ محرک نیز به عنوان یک آپشن در تریم ارائه می شود.

برچسب قیمت پیشنهادی برای Raize در تریم های مختلف به شرح زیر است:

اکس ۱۵۳۶۸ دلار – در نسخه چهارچرخ محرک ۱۷۵۶۲ دلار

اکس اس ۱۵۹۷۲ دلار – در نسخه چهارچرخ محرک ۱۸۱۶۷ دلار

جی ۱۷۳۴۵ دلار – در نسخه چهارچرخ محرک ۱۹۵۳۰ دلار

زِد ۱۸۸۵۵ دلار – در نسخه چهارچرخ محرک ۲۰۸۹۰ دلار

این محصول در ۱۱ رنگ مختلف قابل سفارش است.

پیشرانه
تویوتا در این خودرو از موتور ۱ لیتری توربوشارژ ۳ سیلندر(۱۲ سوپاپ) با خروجی ۹۸ اسب بخار و گشتاور ۱۰۳ پوندفوت استفاده کرده است. در قسمت جعبه دنده نیز از مدل دیی-سی وی تی دایهاتسو استفاده شده که این مجموعه عملکرد مناسبی در سرعت های بالا دارد.

یکی دیگر از ویژگی های Raize به سیستم تعلیق آن مربوط می شود که بروزرسانی های مهمی را همراه داشته تا هندلینگ و کیفیت بالایی را هنگام رانندگی ارائه کند.

تویوتا برای علاقه مندان خودروهای اسپرت نیز برنامه ویژه ای با Raize دارد و آن ارائه نسخه تی آر دی این محصول است.

درباره تی آر دی

حتما تا کنون بارها لوگوی TRD را روی برخی محصولات برند تویوتا مشاهده کرده اید. این لوگوی در واقع امضای بخش تیونینگ رسمی تویوتا و مخفف Toyota Racing Development است. تی آر دی علاوه بر تویوتا برای محصولات لکسس و سایون نیز به ارائه خدمات پرداخته است. تی آر دی یکی از باکیفیت ترین خطوط تولید انواع قطعات تیونینگ خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است از قطعات مربوط به تعلیق گرفته تا سوپرشارژر، رینگ و هر بخش دیگری که در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد، چیزی شبیه به آ ام گ در کمپانی مرسدس بنز.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=8224
  • منبع : عصر ایران

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.