مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان گفت: ۸۲۰ کیلومتر راه روستایی استان کرمان نیازمند اصلاح است.
خداداد مقبلی یکشنبه شب در حاشیه بازدید از جاده رفسنجان – داوران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعداد تصادفات استان در سال گذشته خیلی بالا بود و در تحلیلی که کردیم به این نتیجه رسیدیم که بیش از ۵۰ درصد عامل تصادفات واژگونی است که بر اثر خستگی، خوابآلودگی و سرعت بالا انحراف از مسیر صورت گرفته و نهایتا باعث واژگونی شده است.
وی افزود: در مسیرهایی که بین آسفالت و زمین طبیعی اختلاف سطح داشتیم موجب شده شدت تصادف بالا برود و واژگونی منجر به فوت شود.
وی ادامه داد: از سه، چهار سال قبل در حوزه راههای استان کار در حال انجام است که اختلاف ارتفاع بین سطح سوارهرو و زمین طبیعی را کم کنیم تا شدت ضربه و تصادف را کم کرده و تلفات را کاهش دهیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان با اشاره به اینکه اصلاح مسیر، اصلاح شیب و شانهسازی از جمله اصلاحات مسیرها است تا واژگونیها کمتر تلفات داشته باشد، یادآور شد: در سال گذشته ۵۰۰ کیلومتر از مسیرهای اصلی و بزرگراهی شیب شیروانی را اصلاح کردیم و اختلاف ارتفاع هم برطرف شده ضمن اینکه در راههای فرعی پرترافیک هم همین اصلاحات صورت گرفت و اقدامات خوبی در رابطه با بحثهای ایمنی انجام شده است.
مقبلی تصریح کرد: در حوزه کاری راههای روستایی و فرعی بررسی که داشتیم حدود ۸۲۰ کیلومتر از مسیرهای روستایی نیاز به ارتفاع مشخصات هندسی دارند و این ۸۲۰ کیلومتر در حدود ۳۰ سال پیش ساخته شده اما همچنان مشخصات راه مشخصات قبلی است و پاسخگوی ترافیک فعلی نیست.
وی ادامه داد: در این جادهها برای افزایش ظرفیت ترافیکی هم باید بهسازی صورت گیرد هم ارتقای مشخصات در این مسیرها را باید داشته باشیم که مستلزم اعتبارات زیادی هستیم.
این مسئول بیان کرد: ارتقای مشخصات راه روستایی به راه فرعی حداقل هر کیلومتر ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که مطابق قانون باید از منابع استانی تأمین شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان عنوان کرد: دو مسیر در حوزه رفسنجان خیلی ضروری است که ارتقای مشخصات هندسی صورت گیرد یکی جاده رفسنجان به سمت زرند که جاده پرترافیک و ترانزیتی است و دیگری مسیر جاده رفسنجان به نوق است که آن مسیر به دلیل اینکه روستاهای زیادی دارد و در کنار آن مزارع کشاورزی است موجب افزایش ترافیک شده است.
مقبلی خاطرنشان کرد: در این دو محور بر اساس این ترافیک باید بهسازی و ارتقای مشخصات هندسی انجام شود اما باید از منابع استانی تأمین شود و تلاش میکنیم از منابع ملی هم استفاده کنیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: شانهسازی افزایش ضریب ایمنی را به همراه دارد و نصب علائم و خطکشی در مسیرها هم به کاهش تلفات و تسهیل در رانندگی کمک میکند.
مقبلی اذعان کرد: مشکلی که وجود دارد این است که علیرغم اینکه سالانه نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان در حوزه نصب علائم ایمنی اخطاری و اطلاعاتی هزینه میکنیم خیلی از این علائم به سرقت میرود.
وی با تأکید بر اینکه زمانی که علائم جادهای به سرقت میرود ایمنی آن جاده خدشهدار میشود، خاطرنشان کرد: راننده بر اساس علائم سرعت و چرخش خود را تنظیم میکند وقتی علائم نباشد ایمنی نیست و خطرات زیادی دارد و موجب افزایش خطای راننده میشود.
وی افزود: صدا و سیما موضوع را فرهنگسازی کند چرا که این سرقت علائم، خسارت زیادی برای جامعه دارد افراد سودجو علائم را از سطح جادهها سرقت نکنند و جان مردم را به خطر نیندازند.
مقبلی اضافه کرد: عمده واژگونیها ناشی از خستگی زیاد و خطاهای رانندگان از جمله سرعت بالاست که ناشی از اطلاعات کم رانندگان است و صدا و سیما در این موضوع هم کمک و فرهنگسازی کند.