• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3
مطالبات گردشگری در استان چهارفصل کرمان؛

از ایرلاین جدید تا دغدغه معرفی

  • کد خبر : 17480
  • 29 مهر 1402 - 19:16
از ایرلاین جدید تا دغدغه معرفی

کرمان، استان پهناور ایران‌زمین که در هر زمان از سال چهار فصل است انواع ظرفیت‌های بی‌بدیل و منحصربه فرد گردشگری دارد و به نظر می‌رسد حالا همه متولیان دولتی و بخش خصوصی با یک دغدغه مشترک برای تحقق مطالبات این بخش پای کار آمده‌اند. مطالبات گردشگری کرمان درحالی است که این استان باوجود داشته های […]

کرمان، استان پهناور ایران‌زمین که در هر زمان از سال چهار فصل است انواع ظرفیت‌های بی‌بدیل و منحصربه فرد گردشگری دارد و به نظر می‌رسد حالا همه متولیان دولتی و بخش خصوصی با یک دغدغه مشترک برای تحقق مطالبات این بخش پای کار آمده‌اند.

مطالبات گردشگری کرمان درحالی است که این استان باوجود داشته های فراوان مطالبات زیادی هم دارد از جمله ضرورت راه اندازی یک ایرلاین؛ کرمان تا زلزله بم یک ضلع مهم مثلث گردشگری کشور بود که از آن حادثه شوم در سال ۸۲ رفته رفته از مقصد مهم گردشگری بودن در سطح جهان و کشور خارج شد و هنوز هم آنطور که باید به جایگاه واقعی و قبلی خود بازنگشته است.

کرمان در عین حال بهشت معادن ایران و خاورمیانه، قطب های مهم کشاورزی در بخش های مهم خرما، مرکبات، پسته، صیفی جات، گردو و …. نیز به شمار می رود که گردشگری معدن یا کشاورزی خود می تواند افق های بسیار مهمی را در این استان بگشاید.

باتوجه به اینکه ظرفیت های گردشگری استان تاکنون آنچنان که انتظار می رود به فعلیت نرسیده، حالا در هماهنگی با بخش های دولتی، بخش خصوصی نیز با محوریت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان پای کار آمده تا با هماهنگی مشترک و چندوجهی، در افقی کوتاه مدت، زمینه ای برای معرفی بیشتر و بهتر این استان در خلال برگزاری چندین رویداد ملی برنامه ریزی و جاذبه های این استان نیز اطلاع رسانی شود.

نود و یکمین شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی امروز (شنبه) با بررسی موضوع طرح «کرمان ۱۴۰۴» و با رویکرد گردشگری همراه بود، طرحی که به منظور تقویت زیرساخت های گردشگری کرمان و به همت بخش خصوصی در هماهنگی با بخش دولتی قرار بود بعد از بررسی در این شورا و تشکیل کارگروه های تخصصی در نهایت در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب برسد و زمینه شکوفایی صنعت گردشگری این استان را نیز فراهم کند.

از جمله سخنرانان این نشست استاندار کرمان بود که تاکید کرد در معرفی ظرفیت های گردشگری این خطه کم کاری شده و دستگاه های اجرایی مقصر هستند.

یکی از موضوعات مطرح در این نشست شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی پیشنهاد راه‌اندازی ایرلاین( شرکت هواپیمایی) در استان کرمان به منظور توسعه گردشگری بود، همانطور که می دانیم کرمان یکی از بهترین و پرطرفدارترین شهرهای گردشگری ایران است و یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی کشور را در خود جای داده است.

ایرلاین‌های(شرکت‌های هواپیمایی) ماهان، زاگرس، ایران ایر، آسمان، قشم ایر، کیش ایر و … در این فرودگاه پرواز دارند و از مقاصد مختلفی در طول سال به این فرودگاه پروازهای متعدد انجام می‌شود اما سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان در این نشست پیشنهاد راه‌اندازی یک ایرلاین جدید(شرکت هواپیمایی) در استان را داد و گفت: راه‌اندازی یک ایرلاین(شرکت هواپیمایی) به جز شرکت های هواپیمایی موجود مانند ماهان در کرمان می‌تواند گره‌گشا باشد.

سعید شاهرخی با اشاره به اینکه مجموعه گردشگری یک مجموعه فرابخشی است که ویترین(پیشانی) و نمایش آن در حوزه گردشگری است، تاکید کرد: کرمان باید در رده اول تا سوم مقاصد گردشگری کشور تعریف شود.

وی اظهارداشت: اقداماتی مانند سازماندهی نیروی انسانی، راه اندازی ایرلاین( شرکت هواپیمایی)، افزایش پروازهای خارجی، سطح‌بندی جاذبه‌های استان، تقویت حمل و نقل منظم، تعیین تکلیف ظرفیت های میراثی استان که چند مالکیتی یا اوقافی هستند، افزایش زیر ساخت‌ها در حوزه کویر، ایجاد سایت‌های معرفی ظرفیت‌ها، ساخت فیلم، تبلیغ و ترویج رویدادها، آموزش و برگزاری همایش های ملی و بین المللی در رسیدن کرمان به جایگاه یکم تا سوم مقاصد گردشگری کشور موثر است.

شاهرخی با تاکید بر اینکه پیشنهاد کرمان ۱۴۰۴ طرحی بسیار کلی است، تاکید کرد: ۷۰ درصد اعتبار این طرح از بخش خصوصی تامین خواهد شد، از این رو پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه این طرح به جای میراث‌فرهنگی در اتاق بازرگانی باشد.

محمد جهانشاهی از فعالان گردشگری استان که طرح کرمان ۱۴۰۴ با همکاری وی تدوین شده نیز در معرفی این طرح توضیحاتی ارائه داد و گفت: طرح مذکور (کرمان۱۴۰۴با رویکرد گردشگری) برنامه ای برای بازه زمانی ۱۶ ماهه تعریف شده است.
به گفته وی، در این برنامه به دنبال تدوین مسیری برای رسیدن به اهداف گردشگری و توسعه گردشگری ملی و بین المللی در استان کرمان هستیم.
جهانشاهی که سابقه فعالیت در بخش های میراث فرهنگی و امور مدیریت شهری را نیز دارد افزود: در این طرح الگویی برای مشارکت همه بخش ها در توسعه گردشگری استان تعریف شده است.

ضروت مستندسازی برای رونق گردشگری

اما از جمله دیگر شرکت کنندگان این نشست مستندساز تلویزیونی برنامه ایرانگرد بود که گفت: کجای دنیا جایی داریم که در داخل ماشین کولر روشن کنند و در همان لحظه در منظره صحنه‌های بیرون از خودرو، قله‌های پُر از برف مشاهده شود؟ این تجربه‌ای است که در سفر به بیان لوت کرمان به آن رسیدم.

جواد قارایی با بیان خاطراتی از مستندسازی در منطقه سیستان و بلوچستان و نقشی که برنامه ایرانگرد در معرفی ظرفیت‌های این منطقه داشته است، تاکید کرد: یکی از معضلات ما در کشور به ویژه در حوزه گردشگری ضعف آگاهی و معرفت از ظرفیت های گردشگری است و اگر می بینیم که استان کرمان و حتی بزرگتر ایران عزیزمان در این وضعیت قرار دارد به این دلیل است که نسبت به ایران معرفتمان و در نهایت عشقمان کم است.

وی به معجزه تبلیغات در معرفی بیان لوت کرمان و نقش مستند ساخته شده از این منطقه اشاره کرد و افزود: هم‌اینک گردشگران زیادی از این بیابان دیدن می کنند و اقامتگاه‌های متعددی در این منطقه وجود دارد.

این مستندساز به اهمیت گردشگری و نقشی که در کارآفرینی دارد اشاره کرد و گفت: گردشگری یعنی کارآفرینی، حفظ محیط زیست و کارآفرینی باعث کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی یکی از راهکارهای مقابله با ایران هراسی را توجه به ظرفیت‌های گردشگری برشمرد و گفت: در مستندی با عنوان “کرمان جان” که در ۱۰ قسمت برنامه‌ریزی شده سعی داریم کرمان را به بهترین شکل به مردم کشورمان معرفی کنیم.

به گزارش ایرنا در نشست اخیر یونسکو در شهریورماه امسال کاروانسراهای تاریخی گنجعلی‌خان شهر کرمان و چاه کوران واقع در شهرستان راور به فهرست آثار جهانی دیار کریمان اضافه شد و به این ترتیب شمار آثار جهانی این استان به ۱۰ اثر رسید.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از دیگر آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=17480

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.