• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9
مدیرعامل آب منطقه ای کرمان:

۴۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان کرمان ذخیره شد

  • کد خبر : 11749
  • 05 شهریور 1399 - 12:10
۴۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان کرمان ذخیره شد

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۲۴۵ میلیمتر بارندگی داشتیم که بیشتر از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شد که در ۲۰ ساله گذشته بی سابقه بود. علی رشیدی به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تأمین آب شرب حفظ، حریم […]

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۲۴۵ میلیمتر بارندگی داشتیم که بیشتر از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شد که در ۲۰ ساله گذشته بی سابقه بود.

علی رشیدی به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تأمین آب شرب حفظ، حریم رودخانه‌ها، مسیل‌ها و … به عهده آب منطقه‌ای است بیان داشت: در حال حاضر در راستای تأمین آب شرب و کشاورزی استان از ۴ سد شامل سد جیرفت، سد شهید حاج قاسم سلیمانی در بافت، سد نساء در شهرستان بم و سد تنگوییه در سیرجان بهره‌برداری می‌کنیم.

وی افزود: در استان دو سد بزرگ در حال ساخت است و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، سد قدرونی راور قرار است در شهریور ماه سال جاری با حضور وزیر نیرو به بهره برداری برسد و سد شهیدان امیر تیموری هم تا پایان امسال به مرحله آبگیری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: در راستای تأمین آب شرب شهرهای شمالی از سد نساء بم و بروات یک پروژه آبرسانی در دست اجرا است ضمن اینکه برای تأمین آب شرب و بهداشتی اخیراً ابلاغیه اجرایی برای انتقال آب از سد جیرفت به جیرفت و عنبرآباد صادر شده است.

رشیدی در بخشی از سخنان خود به بارندگی‌های اخیر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: با توجه به بارندگی‌های خوبی که امسال داشتیم بالغ بر ۹۵۰ متر مکعب آب ورودی به داخل سدهای استان را شاهد بودیم ضمن اینکه این سدها دو یا سه مرتبه تخلیه شد ولی در حال حاضر ذخیره قابل قبولی از آب در سدها داریم.

میزان آب ذخیره کنونی در سدهای کرمان بی سابقه است

وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۲۴۵ میلیمتر بارندگی داشتیم که بیشتر از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شد که در ۲۰ ساله گذشته بی سابقه بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با تاکید بر کنترل مصرف و صرفه جویی در مصرف آب یادآور شد: در راستای جلوگیری از هدر رفت آب، احیا و تعادل بخشی طرح‌های آبرسانی می‌تواند به عنوان یک راه حل پیشنهاد شود.

رشیدی ابراز داشت: در دولت تدبیر و امید بیش از ۴ هزار و ۶۵۰ حلقه چاه غیرمجاز پلمب شده که منجر به صرفه‌جویی ۱۸۱ میلیون متر مکعب در آب شده است.

وی ادامه داد: ۱۷۱ میلیون مترمکعب آب از محل کنترل بهره‌برداری چاه‌ها در استان ذخیره شد که طی چهار سال گذشته مجموعاً ۳۵۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب در استان داشتیم.

رشیدی گفت: هم اکنون گروه‌های گشت و بازرسی در دشت‌های استان فعال و در حال مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز هستند.

رفع تصرف ۱۳۲ هکتار از حریم رودخانه‌ها

وی در خصوص لایروبی رودخانه‌ها افزود: از مرداد سال گذشته تاکنون بیش از ۱۶۰ کیلومتر و لایروبی رودخانه‌ها انجام شده همچنین رفع تصرف ۱۳۲ هکتار از حریم رودخانه‌ها نیز صورت گرفته است.

رشیدی گفت: سامانه آبرسانی به کرمان که دارای ۴ خط انتقال است، در حال انجام است؛ انتقال آب از سد شهیدان امیر تیموری شامل ۷۷ کیلومتر خط انتقال (که ۱۶ کیلومتر آن باقی مانده)، تصفیه خانه (۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی) و تونل (۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی) می‌باشد و تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: در راستای اجرای این پروژه برخی مسائل اجتماعی و مالی به وجود آمد که مسئله اجتماعی مشکل مرتفع شد و مشکل مالی نیز از محل اعتبارات دولتی قابل تأمین نیست اما به دنبال این هستیم تا از طریق کنسرسیوم بانکی آن را تأمین کنیم.

وی با اشاره به افت سطح آب‌های زیرزمینی اظهار داشت: به دلیل برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی در برخی از نقاط شاهد فرونشست زمین هستیم ضمن اینکه این مسئله برای شهرها و مناطق مسکونی خطری ایجاد نمی‌کند.

رشیدی گفت: درصدد هستیم که میزان ورودی بارندگی‌ها به اعماق زمین بیشتر از میزان خروجی آن باشد ولی در حال حاضر عکس این اتفاق افتاده لذا امیدواریم به زودی شاهد به وجود آمدن تعادل در این زمینه باشیم و مشکل فرونشست زمین کمتر شود.

وی به خشکسالی‌های مکرر (۱۸ ساله) در استان اشاره کرد و افزود: وظیفه ما است که از برداشت‌های بی رویه آب‌های زیرزمینی جلوگیری کنیم ضمن اینکه با ورود به ترسالی امید است خشکسالی‌ها خاتمه یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در خصوص انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود یادآور شد: طی سال جاری حداقل شش مرتبه سد جیرفت تخلیه شد تا دچار مشکل نشویم.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=11749

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.