• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
10

تصویب طرح مالیات بر سوداگری در مجلس؛ دلال‌بازی به آخر خط می‌رسد؟

  • کد خبر : 16584
  • 12 اردیبهشت 1402 - 19:37
تصویب طرح مالیات بر سوداگری در مجلس؛ دلال‌بازی به آخر خط می‌رسد؟

 تصویب  طرح مالیات بر سوداگری در مجلس به ایستگاه آخر رسید در صورت تصویب آن در شورای نگهبان به طور رسمی قانون می‌شود. طرفداران این طرح می‌گویند با قانونی شدن آن سدی محکم برای سوداگری از بازار دارایی ها ایجاد می شود. قانون مالیات بر سوداگری  چه می گوید؟ به زبانی ساده این طرح به […]

 تصویب  طرح مالیات بر سوداگری در مجلس به ایستگاه آخر رسید در صورت تصویب آن در شورای نگهبان به طور رسمی قانون می‌شود. طرفداران این طرح می‌گویند با قانونی شدن آن سدی محکم برای سوداگری از بازار دارایی ها ایجاد می شود.

قانون مالیات بر سوداگری  چه می گوید؟

به زبانی ساده این طرح به دنبال آن است  سوداگرانی که یک دارایی را در مدت کوتاهی خرید و فروش و از جهش‌های قیمت آن کسب درآمد کنند مالیات بدهند البته مالیات بر عایدی سرمایه در این طرح، زمانی محاسبه می‌شود که تورمی که باعث افزایش ارزش در آن سرمایه می‌شود محاسبه و تعدیل شده باشد و مابقی افزایش ارزش که ناشی از تورم نیست، محاسبه و بر آن مالیات وضع می‌شود.

به گزارش ایرنا این موضوع در همه جای دنیا مرسوم است که اگر ارزش حقیقی دارایی یا سرمایه، یعنی ارزش تعدیل شده با تورم آن دارایی یا سرمایه افزایش یافته باشد، مشمول مالیات خواهد شد.

کدام دارایی‌ها مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

البته باید توجه داشت صرف مالکیت دارایی یا سرمایه ملاک نیست، ممکن است فردی ملک یا خودرو حتی به تعداد اعضای خانوار داشته باشد که به عنوان کالای مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مشمول مالیات نمی‌شود؛ اما اگر کسب و کار شخصی، خرید و فروش ملک، خودرو، طلا و ارز و … باشد و از محل این کسب و کار، درآمدی کسب کند، با محاسبه و تعدیل افزایش ارزش ناشی از تورم، برای مابقی افزایش ارزش مالیات وضع خواهد شد.

کدام فعالیت ها سوداگری حساب می شوند؟
تمرکز اصلی این طرح بر سوداگری است یعنی کسانی که از بخش غیر مولد جامعه سود کلان به دست می آورند و همین سود باعث سخت شدن زندگی عادی مردم می شود. بر این اساس بنا بر طرح پیشنهادی موارد زیر فعالیت سوداگری حساب می شود:
۱ -خرید خودرو بیش از تعداد اعضای خانوار( تا سقف ۴ خودرو)
– براساس آمارپایگاه رفاه ایرانیان ۵۰ درصد خانواده‌های ایرانی فاقد خودرو بوده و ۴۶ درصد نیز صاحب یک یا دو خودرو هستند 
۲ -خرید املاک بیش از تعداد اعضای خانوار( تا سقف ۴ واحد)
– بر اساس آمار وزارت مسکن ۷۷ درصد از خانوارهای دارای ملک در ایران تنها یک ملک داشته و ۱۷ درصد دیگردارای ۲ ملک هستند. بر اساس همین آمار تنها ۶ درصد از خانوارهای درای ملک کشور بیش از ۲ ملک دارند که از میان آنها نیز تعداد قابل توجهی به جهت جمعیت خانوار مشمول این بخش نخواهند شد.
۳ -خرید طلا ۱۸ عیار بیش از ۲۰۰ گرم در ۵ سال( برای هرنفر)
۴ -خرید و فروش انواع ارز

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=16584

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.