• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

مالیات کارمندان بیش از طلافروشان، بنگاه های املاک و وکلا

  • کد خبر : 17996
  • 24 دی 1402 - 9:39
مالیات کارمندان بیش از طلافروشان، بنگاه های املاک و وکلا

رئیس سازمان مالیاتی تازه‎ترین آمارهای مالیاتی را این گونه بیان کرد که اصناف تنها ۱۰ درصد از مالیات کشور را می پردازند و در عین حال مالیات مشاغلی نظیر وکلا، دفاتر اسناد، بنگاه های املاک و صنف طلا و جواهر کمتر از مالیات سرانه کارمندان است. اظهارات رئیس سازمان مالیاتی نشان می دهد که مالیات برخی […]

رئیس سازمان مالیاتی تازه‎ترین آمارهای مالیاتی را این گونه بیان کرد که اصناف تنها ۱۰ درصد از مالیات کشور را می پردازند و در عین حال مالیات مشاغلی نظیر وکلا، دفاتر اسناد، بنگاه های املاک و صنف طلا و جواهر کمتر از مالیات سرانه کارمندان است.
 
اظهارات رئیس سازمان مالیاتی نشان می دهد که مالیات برخی از اصنافی که در اذهان مردم به عنوان اصناف پردرآمد شناخته می شوند، کماکان با مالیات پرداختی اقشار مزد و حقوق بگیر و مشخصاً کارمندان فاصله  دارد و از آن کمتر است. این در حالی است که سهم اصناف و مشاغل در تولید ناخالص داخلی به بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هم می رسد. به نظر می رسد تا زمانی که نظام مالیات ستانی به جای تکیه بر مجموع درآمد افراد، متکی به دریافت مالیات از منابع درآمدی افراد باشد، این وضعیت تغییر چندانی نخواهد نکرد و البته اظهارات رئیس سازمان مالیاتی بیانگر تحولات مثبت در این حوزه است.
به گزارش خراسان، نظام مالیات بر درآمد در کشور ما تا سال های اخیر، عمدتاً بر پایه دریافت مالیات از منابع درآمدی افراد، استوار بوده است. یعنی به جای این که تمامی درآمدهای افراد و هزینه های آن ها برای دریافت مالیات مدنظر قرار گیرد، تنها از درآمد «مشاغل» افراد مالیات دریافت شده است، حال آن که برخی از درآمدهای افراد در دایره مالیات مشاغل قرار نمی گیرند یا این که درآمد برخی مشاغل تاکنون شفاف نبوده اند. ماحصل این نظام مالیات بر درآمد معیوب این بوده است که مشاغلی که درآمد آن ها شفافیت زیادی دارد مانند حقوق بگیران، مالیات به مراتب بیشتری از سایر مشاغل پرداخت کرده اند و عدالت مالیاتی همواره زیر سوال بوده است.

با این اوصاف، رئیس سازمان مالیاتی در برنامه صف اول، ضمن تشریح تحولات نظام مالیاتی که نشان‎دهنده تغییر وضع موجود است، تازه ترین آمار مالیات پرداخت شده توسط اقشار مختلف را بیان کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سبحانیان اظهار کرد: مالیاتی که برای سال گذشته از حوزه دفاتر اسناد دریافت شده، ۱۴٫۵ میلیون تومان در سال بوده و این در حالی است که یک کارمند معمولی مثلاً با ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان حقوق در حدود ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان در سال مالیات می دهد. وی همچنین ادامه داد: در بازه زمانی مذکور بنگاه های املاک ۱۰ میلیون تومان، رستوران و کافه ۹٫۹ میلیون تومان، طلا و جواهر ۹٫۹ میلیون تومان، وکلا ۸ میلیون تومان، هنرمندان ۶ میلیون تومان، سیگار و تنباکو ۶ میلیون تومان، لوازم خانگی ۵٫۹ میلیون تومان و لوازم صوتی و تصویری ۴ میلیون تومان در سال گذشته مالیات پرداخت کرده اند.

پیشنهاد کاهش ۱۰ درصدی مالیات فعالیت های تولیدی در لایحه مالیات مجموع درآمد
سبحانیان در ادامه به یکی از شائبه های مطرح درباره افزایش درآمدهای مالیاتی دولت اشاره کرد. وی با بیان این که رشد نُه ماهه درآمدهای مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۵۷ تا ۵۸ درصد بوده است، افزایش فشار بر مودیان مالیاتی را رد کرد و اظهار داشت: این در حالی است که در دو سال گذشته در سال ۱۴۰۱، ۵ واحد درصد، در سال ۱۴۰۲، ۷ واحد درصد نرخ فعالیت‌های تولیدی در کشور کاهش یافته و از این محل بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد‌های مالیاتی کشور کم شده است، ولی با توجه به حمایت از تولید دولت خودش این پیشنهاد را در بودجه سنواتی گنجاند و به تصویب مجلس رساند. همچنین دولت بر اساس لایحه‌ای که به مجلس برای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم داده و امیدواریم در مجلس به سرعت تصویب شود، مالیات بر مجموع درآمد را اجرایی خواهد کرد که در آن، پیشنهاد شده نرخ مالیات فعالیت‌های تولیدی تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. این در حالی است که این نرخ الان ۲۵ درصد است.

شناسایی ۲٫۷ میلیون مودی جدید در سال جاری
سبحانیان در ادامه با تاکید بر افزایش مالیات ها از محل شناسایی فراریان مالیاتی یا مودیان جدید گفت: بعضی کسانی هستند که فعالیت اقتصادی می‌کنند، ولی شناسنامه اقتصادی یا پرونده مالیاتی ندارند ما از این جنس تقریبا بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار مودی جدید را فقط در این هفت هشت ماهه ابتدایی امسال شناسایی کردیم.

بنای دولت بر مالیات ستانی از دانه درشت ها به جای مشاغل خرد
رئیس سازمان مالیاتی در ادامه مالیات ستانی از دانه درشت ها را به عنوان راهبرد دیگر افزایش مالیات ها بدون فشار بر مودیان خرد بیان کرد و توضیح داد: ۸۰ تا ۹۰ درصد مالیاتی که در کل سال وصول می‌کنیم، از شرکت‌های بزرگ است. تقریبا از ده درصد مودیان یا شبکه‌ بانکی کشور هستند یا هلدینگ‌های بزرگ تجاری‎اند؛ مانند پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و … این‌ها در واقع همه جای دنیا سهم قابل توجهی از مالیات را پرداخت می‌کنند و ما هم داریم همین کار را می‌کنیم و اتفاقا سختگیری ما بیشتر روی شرکت‌های دولتی است.

سهم اصناف از کل مالیات ها چقدر است؟
رئیس سازمان مالیاتی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که کل مالیاتی که امسال باید وصول کنیم حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: حداکثر مالیاتی که ما از اصناف و مشاغل امسال دریافت خواهیم کرد، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است. در خور ذکر است آمارهای دیگر نشان می دهد که سهم مالیات صاحبان مشاغل و اصناف در تولید ناخالص داخلی ۲۰ تا ۳۰ درصد است، با این اوصاف سهم آن‎ها از درآمد مالیاتی کمتر از ۱۰ درصد است.به گفته وی، مالیاتی که از اصناف و مشاغل برای عملکرد سال ۱۴۰۱ دریافت شده، به طور متوسط حدود ۶ میلیون تومان در سال بوده است. همچنین با در نظر گرفتن این که حدود ۸ میلیون نفر در حوزه اصناف و مشاغل مشغول به فعالیت هستند، بیش از ۵۰ درصد این‌ها یعنی بیش از ۴ میلیون نفر مالیاتشان صفر مطلق بوده است.

۴۲ برابر شدن تعداد اشخاص حقوقی متصل به سامانه مودیان
رئیس سازمان مالیاتی با بیان این که با اجرایی شدن قانون پایانه های فروش و سامانه مودیان تحول بزرگی در نظام مالیاتی کشور و نیز نظام حکمرانی رقم خواهد خورد، افزود: حجم ورودی اشخاص حقوقی در سامانه مودیان و ارسال صورت‎حساب‎های الکترونیکی در سال جاری ۴۲ برابر شده و میزان یادشده از ۱۹۵۰ شخص حقوقی به بیش از ۸۳ هزار مودی رسیده است.

۲۸۰۰ میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس تا بهمن دریافت خواهد شد

سبحانیان با اشاره به مالیات خودروهای لوکس گفت: درخصوص خودرو‌های لوکس، ما برای سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ششصد و بیست هزار خودروی لوکس را شناسایی کردیم که مبلغ مالیاتی که برای آن ها محاسبه شده، حدود دو هزار و هشتصد میلیارد تومان است. مالکان این خودروها تا بهمن فرصت پرداخت مالیات دارند و تا به امروز هم حدود شصت میلیارد تومان از این محل وصول شده است.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده شامل کالاهای اساسی نمی شود
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این که پیش‌بینی می‌شود از محل افزایش یک درصد نرخ مالیات بر ارزش افزود در سال آینده ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید به دست آید،‌ گفت: این درآمد ناشی از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان و اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد شد. وی افزود: اساساً مالیات بر ارزش افزوده از اقشار پرمصرف اخذ می شود و کالاهای اساسی و مرتبط با سفره مردم از قبیل آرد، لبینات،‌گوشت ، محصولات کشاورزی خام و خدمات درمانی و روغن خوراکی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=17996

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.